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enigmi...


kazu

Messaggio consigliato


nell'ultima sessione ho fatto 2 enigmi... entrambi risolti dal pg che si impegnava di meno...XP... erano scene stupende...:-D

io di solito faccio così... metto degli indizi decifrabili solamente con un'inteligenza alta... oppure con un 20 naturale ... poi sulla saggezza per vedere se hanno già sentito parlare del posto\ dell'enigma per ulteriori indizi casuali...

se la fortuna incide nell'enigma di solito tiro un dado percentuale...

poi dipende da enigma a enigma.... :rolleyes:

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  • 4 settimane dopo...

Gli indovinelli, variano l'avventura e non sono da sottovaltare, spezzano il solito uccidi uccidi dei pg...

E poi non vedo cosa ci sia di male nel far usare il cervello ai pg, tenete conto che nell'ambientazione di ded, il punteggio di intelligenza 10-11 indica un quozioente intellettivo del pg nella norma (e quindi adatto a risolvere enigmi) senza malus, dal 12 in su il quozioente intellettivo del pg inizia ad eccedere....

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  • Supermoderatore

il punteggio di intelligenza 10-11 indica un quozioente intellettivo del pg nella norma (e quindi adatto a risolvere enigmi) senza malus, dal 12 in su il quozioente intellettivo del pg inizia ad eccedere
Considera che il modo suggerito per determinare il Q.I. dal punteggio è il seguente:
I’d like to know just how intelligent a human character with an Intelligence score of 3 is.

What is the character’s approximate IQ?

Is the character considered mentally handicapped or just slow?

Can he carry a normal conversation or does he have problems speaking?

A character with an Intelligence score of 3 is smarter that most animals, but only barely.

Any creature with an Intelligence score of 3 or higher can understand at least one language (MM 7).

A human with an Intelligence score of 3 can speak Common but doesn’t have a good vocabulary (perhaps a few hundred one- and two-syllable words), and the character doesn’t have a good grasp of syntax and grammar.

The character speaks and understands only simple subject-verb sentences and probably has problems with things such as past and future tense.

Intelligence also affects memory and reasoning, so the example character doesn’t have much of a head for facts, and the character is not very good at arithmetic.

Ten points of IQ per point of Intelligence is a good rule of thumb, so your example character has an IQ of about 30.

How others perceive and treat the example character depends on social conditions in the campaign.

Most cultures in a D&D world are pretty tolerant—they have to be just so they can get along in a place that contains the wide variety of creatures that inhabit most D&D worlds.

In such cultures, terms such as “dull” and “slow” probably don’t get much use, at least in respect to a person’s mental capacity.

When your own Intelligence is about average (10) you’re “slow” compared to a dragon, beholder, mind flayer, or other creature that might live right next door or lurk beyond the next valley.

Still, elitism and a sense of superiority can exist just about anywhere.

It is a good bet, however, that the example characters’ associates, relatives, and neighbors know the character’s mental limitations, and that they adjust their expectations for that character accordingly.

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